Подлєсна Світлана Станіславівна, вчитель зарубіжної літератури та російської мови.
Педагогічний стаж 26 років.
За кваліфікаційною категорією «Спеціаліст вищої категорії», звання «Старший вчитель».
Проблема, над якою працюю, «Використання інноваційних технологій у викладанні зарубіжної літератури».
Педагогічне кредо: «Щоб бути гарним вчителем, потрібно любити те, що викладаєш, і любити тих, кому викладаєш» (В. Ключевський).
Навчання здійснюю за навчальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів.
Працюючи над проблемою «Використання інноваційних технологій у викладанні зарубіжної літератури», опираюсь на напрацювання відомих вітчизняних вчених: О.О.Ісаєвої, З.В.Кирилюк, Ю.І.Ковбасенко, Є.В.Волощук, В.В.Гладишева. Головна суть досвіду з цієї проблеми – формування всесторонньо розвинутої особистості на уроках літератури і в позаурочний час, що здатна самостійно орієнтуватися в розмаїтті культур, у сприянні перетворення духовних цінностей творів світового письменництва в індивідуальний досвід учнів.
У роботі використовую форми і методи інноваційних технологій (інтерактивне, особистісно-зорієнтоване навчання, метод проекту та інші).
У своїй роботі я обираю модель уроку, яка включає три компоненти:
Вихід за межі умовної моделі світу, створеної письменником.
«Засвоєння твору – таке осягнення змісту і значення, за якого речі, факти, події стають чимось своїм» (В.Сухомлинський)
На етапі активізації пильну увагу приділяю мотивації навчання, щоб допомогти учням поновити попередні знання, пробудити їхню цікавість і спонукати до пошуку, позаяк «…важливими є методи навчання. Але не менш важливим є і сам учень як особистість, його потреби, особливості, внутрішні психологічні стани».
Я використовую:
- ігрові прийоми (наприклад, перепусткою на урок є слово-код: пропонується назвати імена героїв грецьких міфів, якщо про них говорили на попередньому уроці, або перелічити цінності, які Скрудж вважав головними у житті. Якщо в класі є діти, котрі не можуть швидко зорієнтуватись, знаходиться безліч бажаючих назвати слово-перепустку для них, що формує почуття взаємодопомоги);
- прийоми «Гронування», «Вільне письмо»;
- проблемні запитання (наприклад, «Коли слабкий стає сильним?»);
- пошук ключових слів у формулюванні теми;
- прийом відновлення порушеної послідовності (як на перевірку знання учнями структури тексту художнього твору, так і на знання фактів життєвого шляху письменника чи літературного героя);
- літературні диктанти (як на перевірку знання тексту, так і на уміння логічно мислити);
- розгадування кросвордів;
- відповіді на запитання вікторини (поділений на групи клас, запитання - підготовка домашнього завдання);
- евристичну бесіду, яка дозволяє перевірити глибину розуміння матеріалу, контролювати процес засвоєння знань і виявлення можливих прогалин.
На етапі усвідомлення, безперечно, головну роль відіграє робота з текстом художнього твору, і йому мають бути підпорядковані всі елементи структури
уроку.
Залежно від віку учнів варіюю види і прийоми
роботи: у молодшому підлітковому віці це читання і переказ, проте і тут процес можна
пожвавити, використовуючи:
- переказ ланцюжком;
- читання у ролях;
- формулювання запитань літературному герою (письменнику);
- читання з використанням системи позначок «Поміч» (поєднання читання з аналізом прочитаного, учні помічають кожну одиницю прочитаного тексту певним знаком, таким чином структуруючи інформацію);
- переказ від імені…(скажімо, від імені кухлика, який стоїть на поличці у вітальні);
- читання з передбаченням (головне – щоб текст був незнайомим);
- поділ на пари є вельми ефективним у процесі опрацювання теоретико-літературних понять (гра «в учителя» сприяє глибокому засвоєнню матеріалу);
- поділ на пари/групи під час заповнення порівняльних таблиць або таблиці «Кутки» (аргументи «за» і «проти»), що формує уміння аргументовано (з опорою на текст) обстоювати свою думку, знову і знову шукати відповіді у тексті, робити його власним духовним надбанням.
Для старших
підлітків є характерним «…сприйняття…літературного твору лише у співвіднесенні з власним внутрішнім світом». Це час у розвитку дитини, коли дуже важливо не підмінити аналіз твору «аналізом власних переживань».Тут важливо сфокусувати увагу учня на проблемних питаннях
і шляхах їхніх вирішень. З цією метою доцільно використовувати, окрім наведених вище, такі види роботи:
- «мозковий штурм»;
- «дерево рішень» (постановка проблеми й обговорення можливих рішень, з’ясування можливих позитивних і негативних наслідків);
- розігрування ситуації за ролями;
- «обери позицію» (пояснення власного вибору, сприйняття інших точок зору на поставлену проблему, обстоювання або зміна позиції після обговорення);
Щоб залучити учня до сприйняття морального досвіду людства через літературний твір, щоб допомогти йому зрозуміти
причини і наслідки буття, необхідна поглиблена робота з різними видами контексту, зростає значущість пошукової діяльності.
Тому до описаних вище видів роботи додаються такі:
- зіставлення аргументів (групи учнів презентують дібрану інформацію про бачення проблеми з різних точок зору;
- зіставлення твору з іншими творами (образ лихваря у Бальзака, Пушкіна, Мольєра, Карпенка-Карого);
- зіставлення твору з екранізацією, постановкою на сцені;
- зіставлення підрядника і кількох варіантів перекладу;
- застосування учнями фонової інформації у процесі вивчення конкретної теми, мотивація її доцільності (наприклад, під час обговорення теорії Раскольникова варто згадати про ідеологічні пошуки 60-х років позаминулого століття: чому Разумихин названий «дурачком»)?
Належним чином використовується на уроці і робота з підручником. Результати цієї роботи – опрацювання теоретико-літературних або літературно-критичних матеріалів – знаходять місце у створенні схем або таблиць: «Відмінність літературної казки від народної», графічне зображення Середньовіччя, «Реалізм і його принципи» тощо. Спостереження над текстом теж фіксуємо в таблицях: «Значення художньої деталі у творчості Чехова», «Том Сойєр у школі і вдома», «Подорожі у просторі і часі Ебінезера Скруджа». Особливістю таблиць-спостережень над текстом є наявність колонки «Мої почуття», «Моє сприйняття» або «Я б зробив…», зазвичай ця колонка заповнюється як домашнє завдання.
Обов’язковим є узагальнення, підбиття підсумків кожного етапу уроку.
На етапі рефлексії найчастіше пропоную:
- створити сенкан;
- узагальнити знання за допомогою гронування;
- закінчити речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів…», «Від сьогодні я…», «Образ… допоміг висловити письменнику думку…»;
- поставити запитання письменнику або герою (варіант – написати листа);
- прийом «Лови помилку» (виправлення фактичних помилок у тексті, при визначенні теоретико-літературних понять та фактів з життя і творчості письменника);
- «Вільне письмо».
Вивчення теми закінчую роботою, котра має назву
«Уроки життя…». Уже назбиралася чимала добірка таких «Уроків…» з творчості Дефо, Сервантеса, Шекспіра, Андерсена, Тютчева…
Поєднання традиційних та інноваційних методик у процесі формування читацьких компетенцій сприяють кращому
засвоєнню матеріалу, формують свідоме ставлення до нього, розвивають у учнів навички критичного мислення, спілкування, творчого пошуку. Досвід моєї роботи переконує, що при такому підході не просто зростає
зацікавленість предметом, а й значно покращується успішність.
В рамках предметного тижня проводжу заходи:
- інтелектуальні змагання;
- турніри;
- засідання КВК;
- літературні вітальні;
- подорожі по літературним містам.
Є членом районної творчої групи вчителів зарубіжної літератури. Охоче ділюсь досвідом роботи з вчителями школи та району, на курсах підвищення кваліфікації, семінарах.
У 2007 і 2012 роках нагороджена грамотами Відділу освіти Знам’янської районної державної адміністрації за сумлінну творчу працю, високу результативність у роботі, високий професіоналізм.
Адміністрацією школи вивчався стан викладання предмету з російської мови протокол № 2 від 28.01.2012 року, наказ № 88 від 30.03.2012 року та зарубіжної літератури протокол № 1 від 06.01.2012 року, наказ № 18 від 06.01.2012 року.
Тема досвіду: "Інноваційні технології навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках світової літератури ".
Зміст досвіду:
ü Створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності;
ü Створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
ü Розвиток соціальної та громадянської компетентності дитини.
Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання світової літератури, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів.
Результативність досвіду.
Підвищився інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань.
За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.
Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.
І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.
У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :
• Проектне навчання;
• Інтерактивна технологія;
• Особистісно зорієнтоване навчання.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета.
Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є :
• підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
• навчання не словом, а справою;
• проведення його не для учнів, а разом з ними;
• спрямовування діяльності не на клас в цілому, а на особистість кожного учня;
• забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці.
Постійно поглиблюю свої знання, опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і своїх учнів. Прагну донести до них таку аксіому – підручник не являється єдиним джерелом знань, тому варто вивчати різні погляди на проблему із посібників, словників, довідників.
Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумуючи хід заняття, добираючи ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому сучасні технології.
Так, новий матеріал з мови я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо приклади.
Систему уроків тренувальних вправ з блок - теми логічно наситити інтерактивними вправами . Інтерактивне навчання, на думку Є.Коротаєвої, це навчання „занурене” у спілкування. У житті людини спілкування не існує як відокремлений процес або самостійна форма активності. Воно входить до складу індивідуальної або групової практичної діяльності. Поза спілкуванням формування особистості взагалі неможливе. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, співпраці з іншими учнями. Учням подобається робота в групах, кожна з яких колективно виконує конкретне навчальне завдання – однакове для всіх груп чи різне. При цьому можна передбачити не лише спільну роботу в одній групі, а й міжгрупову взаємодію. На уроках виконання тренувальних вправ кожна група одержує блок з 4-5 вправ різної складності. Вчитель надає консультації. Учні, у рамках своєї групи, виконують взаємоперевірку та знайомлять з результатами роботи весь клас.
Організована таким чином робота сприяє підвищенню навчальної активності школярів, усуває їхню природну скутість ( запитати у свого товариша значно простіше, ніж у вчителя), дає змогу кожному учневі засвоювати навчальний матеріал у природньому йому темпі, а також є дієвим засобом у посиленні індивідуалізації навчання.
Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:
üвизначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
üпровести достатню попередню підготовку;
üзабезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;
üдати учням інструктивні матеріали.
Часто використовую різні форми роботи в парах: "Взаємоінтерв'ю", " Ти мені – я тобі", " Взаємоперевірка".
Важливою проблемою є те, що учні розглядають знання, як щось застигле, що треба просто вкласти в голову. Такі учні не будуть мислити критично, поки учитель не створить творчої атмосфери, яка сприятиме активному залученню учнів до процесу навчання. А для цього треба дозволити дітям вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість. Дієвим є використання різноманітних форм і методів роботи на уроці: кросворди, ребуси, загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр( особливо учні полюбляють писати твори-перевтілення типу" Я – шкільна дошка", " Я – квітка у полі", " Я – промінчик сонця"та ін..)
Важливим є спілкування, співпраця вчителя і учнів на уроці.
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
Перефразовуючи вислів"Як назвеш корабель, так він і попливе", на практиці впевнилась: як почнеш урок, так він і "пройде". Тому велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу.
Тому намагаюсь у своїй роботі застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору. Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.
На уроках застосовую такі стратегії, як: "Мікрофон","Незакінчені речення", "Мозковий штурм", "Метод ПРЕС","Мнемотур","Дерево рішень" та ін. Найбільше учням подобається сенкан (сенкен, синквейн).
На уроці шляхом інтеграції вказаних вище технологій прагну розвивати критичне мислення учнів.
Необхідно врахувати й те, що критичне мислення завжди діалогічне, тобто передбачає дискусії передовсім між тими, хто навчається. У процесі обговорення висуваються критерії мислення, ідентифікуються й обговорюються життєві контексти, а мисленнєвий процес у цілому піддається оцінюванню. Під час бесід немає правильних (неправильних) відповідей, є різні позиції, різні точки зору. Відбувається своєрідний обмін знаннями, колективний відбір змісту. Але завдання учителя - переконати учнів прийняти той зміст, який він пропонує з позиції наукового знання.
Серед багатьох методів роботи у технології ОЗН, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів (першим науково описав його американський вчений Кільпатрик).
В основі проекту лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність. Вони свідомі дуже важливої умови: уникнути штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу шукати нову форму, уникаючи готових, заздалегідь спрацьованих кліше.
До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації на уроках мови та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей. Мною створена низка інформаційних презентацій вчителя до різних тем з російської мови та літератури.
Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Fusce vulputate eleifend sapien. Vestibulum purus quam, sceler isque ut, mollis sed, nonummy id, metus. Nullam accumsan lorem in dui. Cras ultricies mi eu turpis hendrerit fringilla. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; In ac dui quis mi consectetuer lacinia.
Aenean viverra rhoncus pede. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Ut non enim eleifend felis pretium feugiat. Vivamus quis mi. Phasellus a est. Phasellus magna. In hac habitasse platea dictumst. Curabitur at lacus ac velit orn.
Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante. Etiam sit amet
orci eget eros faucibus tincidunt. Duis leo. Sed fringilla mauris sit amet nibh. Donec sodales sagittis magna.